با ریختن عرقیات عالیان در اطراف کابینت آشپزخانه از شر سوسک خلاص شوید

کاسنی گیاهی چند ساله است که در نقاط مختلف جهان رشد می کند و از عرق و خود کاسنی به عنوان علوفه برای دام ها، به عنوان داروی عامیانه یا به عنوان افزودنی سبزیجات در رژیم غذایی انسان استفاده می شود.

انواع مختلفی از عرق کاسنی و عرقیات عالیان وجود دارد که به دلیل خواص دارویی، آشپزی و تغذیه ای متعدد در سطح جهانی شناخته شده است. بیشتر قسمت‌های گیاه حاوی مقدار زیادی مواد مغذی شامل کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر محلول، عناصر کمیاب و ترکیبات فنلی فعال زیستی هستند که مسئول خواص مختلف غذایی، پیشگیری و درمانی کاسنی هستند.

اینولین، کومارین ها، تانن ها، فلاونوئیدهای مونومر و لاکتون های سسکوی ترپن برخی از ترکیبات گیاهی اصلی هستند که بیشتر در گیاهان کاسنی یافت می شوند. فعالیت‌های ارتقاء دهنده سلامتی که به کاسنی نسبت داده می‌شود، شامل ضد التهاب، ضد سرطان، ضد ویروس، ضد باکتری، ضد جهش زا، ضد قارچ، ضد کرم، محرک سیستم ایمنی و ضد کبد و خواص آنتی اکسیدانی آن است.

به عنوان یک گیاه همه کاره، ترکیب شیمیایی کاسنی و استفاده از آن به عنوان مکمل خوراک دام مناسب یا به عنوان یک ماده غذایی جایگزین (AFI) مورد بررسی قرار می گیرد.

استفاده از غلات در خوراک دام با تغذیه انسان رقابت می کند و برخی از غلات بسیار گران هستند. بنابراین، معرفی خوراک های جایگزین که بتواند بر چالش های هزینه تولید در صنعت دام غلبه کند و همچنین بر سلامت دام، عملکرد تولید و کیفیت محصول تأثیر مثبت بگذارد، ضروری شده است.

برخی از این AFI مانند قسمت‌های کاسنی (دانه‌ها، برگ‌ها و ریشه‌ها) (شکل 1) با موفقیت به‌عنوان مکمل‌ها در جیره‌های نشخوارکنندگان کوچک، بدون به خطر انداختن عملکرد حیوانات استفاده شده‌اند.

Cichorium intybus یک گیاه علفی چند ساله از خانواده Asteraceae است که از دیرباز به عنوان علوفه دام در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار می گرفته است. محبوبیت کاسنی به دلیل خواص متعدد دارویی، آشپزی و تغذیه ای آن به طور پیوسته در حال افزایش است.