تولید شیرینی دارویی قوتو

شیرینی قوتو یکی از محصولات غذایی و دارویی سنتی ایرانی است که در تولید آن از گیاهان دارویی و غذایی فراوانی استفاده شده است لذا ارزش غذایی و دارویی فراوانی دارد.
همانطور که می دانید بیشتر مواد اولیه تولید و طبخ محصولات غذایی سنتی مانند قوتو و صنعتی مانند محصولات آردی را گیاهان و نباتات شامل می شود. البته لازم به ذکر است که استفاده از گیاهان برای تولید محصولات غذایی بسیار متفاوت است زیرا قسمت های مختلفی از گیاهان قابل خوراکی بوده و باید قبل از مصرف با این گیاهان آشنایی داشت. تقریبا تمام اجزای گیاهان مختلف مانند ریشه ها، ساقه ها، برگ ها، میوه ها، دانه ها، شکوفه و حتی گل های برخی از گیاهان برای انسان ها قابل مصرف می باشد. در ادامه به ذکر برخی از نمونه ها اقدام می کنیم تا نشان داده شود که قسمت های مختلف گیاهان چگونه مورد مصرف قرار می گیرند.


شیرینی قوتو یک محصول گیاهی

هویج و سیب زمینی دو گیاه مهم غذایی هستند که هر دوی این گیاهان توسط انسانها به مصرف می رسند و قسمت ریشه این گیاهان قابل خوراکی توسط انسان بوده و سایر قسمت های آن استفاده خوراکی ندارد. کرفس نام دیگری از گیاهان غذایی می باشد و همانطور که می دانید ساقه های بلند و سبز رنگ این گیاه استفاده خوراکی داشته و در تولید ترشیجات و غذاها استفاده می شود. انواع صیفی جات مانند تره، شاهی، جعفری، هل و بسیاری از گیاهان دیگر دارای برگ خوراکی هستند. دانه های گیاهانی مانند کنجد، گندم، برنج و انواع غلات و حبوبات دیگر کاربرد دارویی و غذایی فراوانی داشته و در برخی از این گیاهان ذکر شده مانند کنجد فقط قسمت دانه این گیاه قابل مصرف می باشد. گل گاوزبان و گل محمدی نیز دو گیاه خوراکی مهم می باشند که قسمت گلبرگ های آنها خاصیت غذایی دارد. شیرینی قوتو از محصولات غذایی مهمی است که از قسمت های مختلف گیاهان در طبخ آن استفاده می گردد.