روش تهیه شیرینی قوتو گل محمدی

شیرینی قوتو یک معجون دارویی سنتی در استان کرمان است که از گل محمدی در روش تهیه آن به عنوان یکی از مواد اولیه قوتو استفاده شده است.

قاووت و پودر دارچین 100 گرمی یکی از فرآورده های غذایی مهم و ارزشمند در ایران است که بیشتر در مناطق مرکزی و کویری کشورمان در استان پهناور کرمان و بخشی از استان یزد فرآوری و تولید می شود.

این معجون دارویی به جهت استفاده فراوان از مواد اولیه گیاهی همچون گل های دارویی نظیر گل گاو زبان، گل محمدی، بذر گیاهان مانند تخم ترفه، تخم گشنیز، تخم آفتابگردان، تخم کاهو و برخی میوه ها و خشکبارها مانند پسته و بادام زمینی در تولید و فرآوری قوتو، ارزش غذایی و دارویی بسیار زیادی به آن داده است.

ارزش غذایی و دارویی قوتو

قاووت و پودر زنجبیل ۱۰۰ گرمی که در لهجه کرمانی قوتو گفته می شود پس از بودادن و برشته کردن مواد اولیه آن و سپس آسیاب کردن این مواد و اضافه نمودن شکر و مواد قندی به دست می آید و معمولا در ایام نوروز برای پذیرایی از مهمانان استفاده می شود. اگرچه این شیرینی مخصوص کرمانی جز فرآورده های سنتی و قدیمی ایران می باشد اما با توجه به ارزش غذایی و دارویی فوق العاده قوتو و خواص منحصر به فرد آن، توسط شرکت های فعال در صنعت غذایی و بسته بندی کشور تولید و بسته بندی شده و در معرض خرید مشتریان قرار می گیرد.

استفاده از گل محمدی در تولید قوتو

قوتو گل محمدی یکی از نمونه های معروف این شیرینی خوشمزه می باشد و جالب است که از گل محمدی در تهیه این محصول استفاده شده و بهره زیادی گرفته شده است. با توجه به استفاده از گل محمدی در تولید قوتو می توان خواص فراوان گل محمدی را به این شیرینی سنتی و دارویی نسبت داد.