زعفران سحرخیز شریعتی تنها ماده موثر در رویش مجدد موی سر

یکی از پارامترهای اصلی اندازه‌گیری قدرت رنگ‌دهی زعفران سحرخیز شریعتی از طریق کروسین، پیروکروسین و سافرانال است که چهار کیفیت مختلف زعفران را با استفاده از اسپکتروفتومتری ماوراء بنفش مرئی (UV-Vis) تعریف کرد.

موضوع سال 2003 شامل اصلاحات مهمی است که توسط شرکت های این بخش به ویژه در مورد تشخیص تقلب مورد سوال قرار گرفته است. چهار دسته کیفیت برای نخ یا پودر زعفران به سه دسته کاهش یافت که با قدرت رنگ‌دهی در 440 نانومتر تعیین شد.

با توجه به این واقعیت که محصولی با بیش از 80 واحد قدرت رنگ دهی ممکن است زعفران سحرخیز شریعتی در نظر گرفته نشود، رده IV ISO سابق لغو شد. مشخصات ISO جدید معیارهایی مانند “حداکثر محتوای خاکستر غیر محلول” را برای سه دسته یکسان کرده و مشخصات مربوط به نیتروژن و سلولز را باطل کرده است.

معیارهای تجویز غذا و دارو بر اساس قوانین FDA، زعفران به عنوان یک چاشنی و طعم دهنده طبیعی مواد غذایی بدون محدودیت در اهداف آشپزی تایید شده است. بنابراین، محصول باید از معیارهای زیر پیروی کند:
کلاله ها باید زرد و ترکیبات آلی خارجی بیش از 10 درصد نباشد.
هنگامی که زعفران در دمای 100 درجه سانتی گراد خشک می شود، مواد فرار و رطوبت نباید بیشتر از 14 درصد باشد.
حداکثر خاکستر کل نباید بیشتر از 1% و مقدار خاکستر محلول بیشتر از 1% نباشد.

آلودگی های میکروبی گل های کروکوس در سطح خاک شکوفا می شوند و از این رو کودهای آلی و کمپوست منابع اصلی میکروارگانیسم ها هستند.

فلور میکروبی زعفران سحرخیز شریعتی معمولاً حاوی باکتری‌های هاگ‌ساز هوازی مانند باسیلوس و قارچ و به ندرت ای کولای، لاکتوباسیلوس، میکروکوک، استافیلوکوک و استرپتوکوک است. فرآیند استریل کردن با حرارت دادن توصیه نمی شود زیرا بر رنگ، طعم و بوی محصول تأثیر می گذارد.

همانطور که در ادبیات پیدا شده است، پرتوهای گاما، مایکروویو و فرابنفش (UV) همراه با بخور توسط اکسید اتیلن باید مفیدتر باشند، در حالی که گزارش اخیر نشان می دهد که کاهش گلیکوزیدها و افزایش محتوای آگلیکون در نمونه های پرتودهی شده احتمال تخریب رنگدانه ها در طی تابش گاما در نظر گرفته شده است.