طبخ شیرینی قوتو گل گاو زبان

علاوه بر پودر کاسبرگ های خشک شده گل گاو زبان از چه مواد اولیه ای برای تولید و طبخ شیرینی لذیذ و خوشمزه قوتو در استان کرمان استفاده می شود.

گل گاو زبان و هل سبز فله از مهم ترین و مشهورترین گیاهان دارویی ایران است که علاوه بر اینکه دارای خواص متعدد دارویی و غذایی بوده و ارزش دارویی و غذایی بسیار زیادی داشته، ارزش تجاری و اقتصادی فراوانی نیز دارد و ازجمله گیاهان دارویی گران قیمت به شمار می رود.

در ایران استفاده از این گیاه دارویی بیشتر به صورت دم کرده و دم نوش است و مردم ایران با دم کردن گل گاو زبان و مصرف دم نوش آن از خواص متعدد آن استفاده می کنند و بهره می برند.

پذیرایی با استفاده از قوتو گل گاو زبان

علاوه بر استفاده از دم نوش گل گاو زبان، گل های خشک شده و پودر شده این گیاه را برای تولید یک شیرینی لذیذ و معجون دارویی ارزشمند ایرانی و سنتی استفاده می کنند.

شیرینی قوتو کرمانی و پودر هسته خرما در مشهد از قدیمی ترین معجون های دارویی است که به علت خواص بسیار زیاد آن و همچنین طعم شیرین و مناسبی که دارد برای پذیرایی از مهمانان مورد استفاده قرار گرفته و مردم کرمان با استفاده از شیرینی قوتو به پذیرایی از مهمانان به ویژه در ایام جشن و نوروز می پردازند.

مواد اولیه مهم در تهیه و تولید شیرینی قوتو

علاوه بر گیاه دارویی گل گاو زبان از گیاهان دارویی دیگر مانند پودر کاسبرگ های گل محمدی خشک شده، تخم خرفه، تخم کاهو و غیره است.

همچنین خشکبارهای ارزشمند غذایی و دارویی مانند تخم آفتاب گردان، پسته، بادام، بادام زمینی، دانه های روغنی کنجد و بسیاری از دانه ها و مغزهای دیگر در تولید قوتو استفاده می گردد.