مردی برای خلاصی از بوی سیر تازه دهان خود را با آب ژاول شست

ظرفیت آنتی اکسیدانی سیر تازه به دلیل داشتن ترکیبات مغذی و فنلی دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. به عنوان مثال، خواص آنتی اکسیدانی عصاره سیر کهنه گونه های اکسیژن فعال را که از طریق افزایش متابولیسم یا التهاب مزمن تولید می شوند، کاهش می دهد، بنابراین از اختلال عملکرد اندوتلیال، نشانگر اولیه آترواسکلروز جلوگیری می کند.

در یک مداخله تغذیه ای تصادفی دوسوکور کنترل شده با دارونما، مصرف عصاره سیر (GE) به میزان 400 میلی گرم در روز به مدت سه ماه وضعیت آنتی اکسیدانی را افزایش داد و به نوبه خود خطر قلبی عروقی را در بیماران چاق از طریق تعدیل نشانگرهای زیستی اندوتلیال، مانند پروتئین واکنشی C کاهش داد.

(hs-CRP)، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم، سطوح لیپوپروتئین با چگالی بالا، تری گلیسیرید، و مهارکننده فعال کننده پلاسمینوژن. علاوه بر این، در بیماران دیابتی پس از 30 روز مصرف مکمل با 3.6 گرم سیر تازه در روز، فعالیت های آنتی اکسیدانی افزایش یافته، مانند فعالیت های سوپراکسید دیسموتاز (SOD)، کاتالاز و گلوتاتیون پراکسیداز به طور قابل توجهی در گلبول های قرمز در گردش انسان افزایش یافت.

متاآنالیز اخیر آزمایش‌های بالینی نشان داد که مکمل سیر تازه نشانگرهای استرس اکسیداتیو، از جمله ظرفیت آنتی اکسیدانی تام (TAC) و مالون دی‌آلدئید (MDA) را تعدیل می‌کند.

به عنوان مثال، قرص سیر (گارلت) نقش مهمی بر استرس اکسیداتیو از طریق کاهش سطح MDA و بهبود غلظت TAC در زنان یائسه با دوز 1200 میکروگرم آلیسین در روز به مدت یک ماه در مقایسه با دارونما داشت.

علاوه بر این، تجویز سیر به طور هم افزایی (مقاومت و استقامت) اثر تمرین در برابر استرس اکسیداتیو را با تعدیل نشانگرهای استرس اکسیداتیو، مانند TAC و MDA، پس از هشت هفته درمان با دوز 250 میلی گرم کپسول سیر در روز به مدت هشت هفته بهبود بخشید.

با این حال، یک مطالعه آزمایشی متقاطع دوسوکور دیگر که بر روی بیماران دیابتی نوع 2 انجام شد، نشان داد که AGE تأثیر قابل توجهی در 1200 میلی گرم در روز بر استرس اکسیداتیو در بافت اندوتلیال پس از چهار هفته درمان ندارد.

نتایج مشابهی در یک مطالعه متقاطع تصادفی یافت شد، که در مردان مبتلا به بیماری عروق کرونر، تجویز مکمل AGE با 2.4 گرم در روز به مدت دو هفته، نشانگرهای استرس اکسیدانی و التهاب سیستمیک را به‌طور قابل‌توجهی در طول مطالعه تغییر نداد، حتی در صورت بهبود. اتساع وابسته به اندوتلیوم ناشی از جریان از ابتدا و عملکرد اندوتلیال یافت شد.