مصرف روزانه شیره انگور شیررضا موجب افزایش قد سریع در کودکان می شود

شیره انگور شیررضا یک مشتق انگور تخمیر نشده با ویژگی های معمولی در مورد رنگ، عطر و طعم آن است. شیره انگور به عنوان یک منبع بسیار غنی از پلی فنول ها، حاوی فلاونوئیدها، آنتوسیانین ها، تانن های پروآنتوسیانیدین و رسوراترول در نظر گرفته می شود.

تحقیقات پایه و بالینی متعددی نشان داده اند که پلی فنول های موجود در شیره انگور دارای فعالیت زیستی مرتبط با پاتوژنز CVD هستند. مهار گونه های فعال اکسیژن و نیتروژن مواد معدنی انتقالی فعال ردوکس صرفه جویی یا هم افزایی با سایر آنتی اکسیدان ها و تعدیل فاکتورهای رونویسی حساس به ردوکس.

القای آنزیم ها پروتئین های آنتی اکسیدانی و مهار آنزیم های پرواکسیدانت و کاهش رشد پلاک آترواسکلروتیک، به عنوان مثال، کاهش بیان مولکول چسبندگی. محدود کردن فرآیندهای التهابی و افزایش مقاومت LDL در برابر اکسیداسیون. مکانیسم اثر شیره انگور نیز در شکل 5.3 نشان داده شده است.

مصرف روزانه شیره انگور شیررضا آسیب اکسیداتیو DNA و سطوح رادیکال آزاد پلاسما را در جمعیت های سالم کاهش می دهد. علاوه بر این، مکمل شیره انگور بنفش به مدت 8 هفته همچنین آسیب DNA لنفوسیتی را کاهش می دهد و وضعیت آنتی اکسیدانی پلاسما را در افراد سیگاری مرد افزایش می دهد.

شیره انگور همچنین منبع اصلی رسوراترول (3،5،4′-تری هیدروکسی استیلبن) است که تأثیر مثبت عمیقی بر سلامت انسان دارد، از جمله اثرات ضد سرطانی، ضد سرطانی، ضد التهابی و ضد پیری و توانایی کاهش قند خون و CVD.

رسوراترول بیان ژن های پرواکسیداتیو (مانند NADPH اکسیداز) و آنزیم های آنتی اکسیداتیو مانند SOD1 و GPx1 را در سلول های اندوتلیال انسان تنظیم می کند.

مطالعه نشان داد که استرس اکسیداتیو ناشی از DMNQ (1،4-naphthoquinone) در سلول های EA.hy 926 توسط رسوراترول به روشی وابسته به غلظت و زمان با کاهش Nox4 و تنظیم مثبت SOD1 و GPx1 به حداقل می رسد.

عصاره خشک شده یخ زده شیره انگور ژاکز (Vitis aestivalis-cinerea × Vitis vinifera)، که عمدتاً حاوی فلاونوئیدها، آنتوسیانین ها، پروآنتوسیانیدین ها و مشتقات اسید هیدروکسی سینامیک است، در مقایسه با داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی تجاری (NSAID) فعالیت ضد التهابی بالاتری نشان داد.